Weblog Rome-Florence
28 maart t/m 12 april 2016

Onder de blauwe balken vind je wat wij geschreven hebben.

Onder de gele balken vind je reacties van jezelf of anderen.

Een reactie plaatsen is niet meer mogelijk.

Klik op de foto's om ze te vergroten, klik er nogmaals op om ze weer te verkleinen.

februari 2016

Omdat wij dit jaar 40 jaar getrouwd zijn, wilden we eens een andere reis ondernemen, dan anders. Onze keus is gevallen op een treinreis naar Rome en Florence. We rijden met de hogesnelheidstrein (ICE) van Utrecht via Venlo naar Frankfurt. Dat is een omweg t.o.v. de normale route via Arnhem en Duisburg, omdat er op dat traject aan het spoor wordt gewerkt. In Frankfurt stappen we over op een andere ICE, die ons verder naar München brengt. In de Beierse hoofdstad stappen we weer over, nu op de City Nightline trein (CNL) waarin voor ons een 2-persoons slaapcabine is gereserveerd. De reis gaat verder via Innsbruck, Bolzano, Bologna en Florence naar Roma-Termini, het centraal station van Rome. Het Embassy hotel in Rome ligt vrijwel op loopafstand van dat station. De nabijheid van het station is handig omdat we van daaruit via het openbaar vervoer de hele stad kunnen bereiken. We verblijven 7 dagen/nachten in Rome en reizen dan door naar Florence. Dat doen we ook weer met een hogesnelheidstrein (Frecciarossa) die daar een kleine 1,5 uur over doet. In Florence hebben we een kamer gereserveerd in Hotel Donatello alwaar we 6 dagen/nachten verblijven. Op de laatste dag stappen we 's avonds weer in de City Nightline, die ons al slapend terug naar München brengt. Van daaruit reizen we dan weer met de ICE terug naar Frankfurt en Utrecht, maar nu wél via Düsseldorf, Duisburg en Arnhem, omdat die kant van het spoor dan weer vrij van werkzaamheden zal zijn. Het worden lange reisdagen, maar wij hebben vaker met de trein gereisd (o.a. naar Londen en Berlijn) en het altijd als rustig en comfortabel ervaren. Het overnachten in een rijdende trein is wél nieuw voor ons, dus we zijn heel benieuwd en vinden het op dit moment ook nog wel een beetje spannend.

De eerste foto's komen van Wikipedia: Rome (Colosseum), Florence (Pontevecchio), een ICE hogesnelheidstrein, een City Nightline slaaptrein en een slaapcompartiment in de CNL-trein.

maandag 28 maart 2016

12ºC.   Van de verwachte paas-storm hebben we niet veel meegekregen. We waren al vroeg op stap (bus van 09:15 uur) en zijn vanaf Utrecht Centraal tot aan Roma Termini niet meer buiten geweest. In Utrecht was het even zoeken, want de ICE123 van 10:31 uur stond nergens aangegeven. Ook bij de informatiebalie stond onze trein niet op het scherm. Maar, zo werd ons verzekerd: hij zou wél rijden. En zo was het ook. De route was wel anders dan wij verwacht hadden, want we zouden over Venlo rijden vanwege werkzaamheden aan het spoor op de normale route. Venlo hebben we echter niet gezien, we zijn via Den Bosch naar Arnhem gereden (een extra reistijd van ongeveer een uur) en hebben van daaruit de normale route opgepakt via Duisburg, Düsseldorf en Keulen naar Frankfurt. Op een display in de trein staat allerlei informatie en daarop hebben we kunnen zien dat de hoogst gehaalde snelheid 306 km p.u. is geweest, maar meestal zaten we ergens rond de 270 km. De overstap in Frankfurt ging eigenlijk vanzelf, het perron hadden we zo gevonden en de trein reed op tijd. Deze trein was extreem lang, met 20 wagons van zo'n 25m zit je al gauw in de buurt van 500m. Hij reed dan ook niet zo hard, veelal tussen de 170 en 190 km p.u. We hebben tijdens de tweede rit voortdurend achteruit gereden. Verder valt er over de twee ritten in de ICE-treinen niet veel te vertellen, we moesten die tijd gewoon uitzitten.

In München hebben we op het station wat gegeten en zijn daarna al vrij snel weer terug naar het perron gegaan, waar de City Nightline trein inmiddels al klaar stond. Nou, dat viel wel een beetje tegen hoor, want we haddden een modern plaatje (hierboven) op Wikipedia gezien en hadden gehoopt, dat het in het echt ook zo zou zijn. Het was echter heel oud en donker, smal en hoog (het bovenste bed). Het slapen in de rijdende trein viel ook niet mee, want je ligt de hele nacht te schudden en geluidsarm is het dan natuurlijk ook niet. Guus Meeuwis wist dat lang geleden al: "kedeng kedeng". Hoe dan ook, uiteindelijk ben ik (Wal) wel in slaap gevallen, maar Lia liet de andere morgen weten, dat ze nauwelijks een oog had dichtgedaan. Onverwacht was, dat we een ontbijt kregen van de DB (Deutsche Bahn), koffie, thee en verschillende broodjes met (smeer)beleg. Rond 09:30 uur arriveerden we volgens schema op Roma Termini. Wat een ongelooflijke drukte!!!

dinsdag 29 maart 2016

18ºC.   Het was aangenaam, weliswaar ook wat bewolking, maar in de zon voelde het warm aan. We konden vanmorgen nog niet direct op de kamer terecht en hebben daarom onze bagage bij de receptie achtergelaten en zijn terug gegaan naar het station, alwaar we een 7-dagen-openbaar-vervoer-kaart hebben geregeld. Rond 12:00 uur konden we dan eindelijk inchecken en uitpakken. De kamer is niet erg groot, we hebben weinig bergruimte, slechts één stoel en een douchecabine waarin je je k... niet kunt keren. Er zijn ook wel goede dingen hoor: Het bed, alhoewel wat smaller dan thuis, ligt lekker; de ramen met dubbel glas en luiken sluiten 's avonds en 's nachts het licht en het verkeerslawaai goed buiten; er is een koelkastje en de WIFI werkt prima. De lift in het gebouw verdient een plaatsje in het museum, waarschijnlijk wel wat jonger dan het oude Rome, maar toch zeker van vóór WOII. Het is zo'n metalen open kooi-constructie die aan de kabels heen en weer wiebelt en waarbij je handmatig de (dubbele) deuren moet openen en sluiten. Gelukkig hoeven we er niet hoger mee, dan tot de 3e etage.
Vanmiddag hebben we al wat van het oude Rome gezien. We hebben de Capitolaanse musea bezocht en daarna nog een terrasje gepakt, want onze tongen hingen inmiddels al op onze knieën. We zijn vanavond uit wezen eten bij "Da Giovanni", aan de overkant van de straat. Rond 22:00 uur hielden we het wel voor gezien vandaag, morgen weer een drukke dag. Hieronder een aantal foto's uit het museum. Om de verhoudingen weer te geven: Het beeld van de hand op de meest rechtse foto is ongeveer 2 meter hoog, de 2 beeldjes daarnaast slechts 20cm.

woensdag 30 maart 2016

23ºC.   Het was een prachtige dag. Vanochtend ons eerste ontbijt verorberd in het hotel. We hadden al gehoord en gelezen, hoe het Italiaanse ontbijt er uit zou zien: wat zoete broodjes, cornflakes, yoghurt en jam, koffie, thee, melk en jus d'orange. Het stelde allemaal niet zo veel voor. Om 9:30 uur hebben we de metro genomen naar het Colosseum. We hadden thuis al kaartjes besteld, maar omdat tegenwoordig vrijwel iedereen dat doet, is het logisch dat de "skip-the-line"-rij ook steeds langer wordt en we moesten dan ook achteraan aansluiten. Na ongeveer 5 kwartier waren we binnen. Dit was indrukwekkend. Als je bedenkt dat het er al ruim 2000 jaar staat, dan is het toch superknap dat ze het zo al konden bouwen. Daarna het Forum Romanum, het bestuurscentrum van het oude Rome. Ook daarvan staat er nog echt heel veel overeind. De wegen en paden binnen het terrein zijn waarschijnlijk net zo oud als de ruïnes, ongelijk met gaten en bulten. Als je niet goed oplet, dan kun je zomaar op de grond liggen en/of een enkel verstuiken. De palantijnse heuvel hebben we aan ons voorbij laten gaan, want je kunt toch niet alles zien in zo'n korte tijd. Na een korte rust op een terrasje zijn we naar het monument van Vittorio Emanuel (de 1e koning van Italië) gegaan, ook al zo'n imposant bouwwerk met o.a. een eeuwige vlam en fraaie trappen, waar je niet op mocht gaan zitten.
Na terugkomst in het hotel zijn we eerst naar onze kamer gegaan en werden daar prompt gebeld door de receptionist, met het verzoek of we de buitenste liftdeuren goed wilden sluiten, want anders functioneerde hij niet meer. Of wij de schuldigen waren, dat weten we niet, maar ze stonden inderdaad open en na het sluiten ging hij weer aan de gang.
Vanavond hebben we gegeten bij "La Locanda di Bacco", wij denken dat het "De herberg van Bacchus" betekent. We hebben er een hele wand met wijnflessen gezien en het eten was er heerlijk. Hieronder weer een aantal foto's, 2x het Colosseum (de 2e is van boven af genomen en toont o.a. een deel van de wachtrij), dan 2x het Forum en 2x het monument van Victor Emanuel.

donderdag 31 maart 2016

25ºC.   Het was warm vandaag, we hebben voortdurend geprobeerd in de schaduw te lopen, wat natuurlijk niet altijd mogelijk was. Alhoewel Vaticaanstad vandaag nog niet op het programma stond, hebben we er toch een metro-ritje aan gespendeerd, gewoon even om te kijken waar we precies moeten zijn, hoe lang de wachtrijen zijn en hoe het daar allemaal in zijn werk gaat. Morgen hebben we daar waarschijnlijk niet veel tijd voor. Vanaf het Vaticaan, te voet naar de Engelenburcht (Castel Sant'Angelo). Hier konden we direct naar binnen (geen wachtrij). Van boven af heb je een fraai 360º uitzicht over de hele stad. Als museum stelde het niet veel voor, we hebben maar een beperkt aantal zalen gezien, met fresco's en bewerkte plafonds, dat wél, maar slechts schaars of helemaal niet ingericht. Helemaal bovenop, bij de engel op het dak, zijn we niet geweest, Voor het uitzicht was het niet nodig en ik (Wal) heb nog steeds iets tegen hoogtes, dus de ring daaronder was al goed genoeg voor mij. Na het bezoek aan het kasteel zijn we de Tiber overgestoken via de Engelenbrug, de mooiste brug van Rome, en aan de overkant zijn we eerst maar eens ergens gaan zitten voor 2 cappuccino's (€ 8,80 !!!, ze weten wél van de prijs hier) en daarna zijn we verder gelopen naar het Piazza Navona, een prachtig plein met veel terrasjes en 3 fonteinen, waaronder de "vierstromenfontein" waar 4 continentale rivieren Donau (Europa), Nijl (Afrika), Ganges (Azie) en La Plata (Zuid-Amerika) symbolisch worden uitgebeeld door 4 mannenfiguren. Het werd tijd om wat te eten. We werden een restaurantje "ingelokt" waar we, op het terras, een warme maaltijd hebben verorberd. Terwijl we daar zaten ontstond er bijna een brandje, doordat iemand een brandende sigaret in een afvalbakje had gegooid, waar ook papier en plastic in zat. Het liep gelukkig goed af. De volgende bestemming was het Pantheon, een basiliek uit het jaar 125 na Christus, dus bijna 1900 jaar oud, maar wat een prachtig bewaard gebleven monument. Als je ons verteld zou hebben dat het minder dan 100 jaar geleden was gebouwd, dan zouden we dat geloofd hebben. Het gebouw heeft een koepel met een perfecte vorm van 43 meter doorsnee en ook 43 meter hoogte. In het midden een gat van 9 meter doorsnee voor de lichtinval. Naruurlijk valt er dan ook regenwater doorheen, maar het meeste daarvan schijnt op een ingenieuze manier afgevoerd te worden naar de begane grond. Na het Pantheon waren we inmiddels doodmoe en hebben de bus terug naar het hotel gepakt om de rest van de dag onze benen wat rust te gunnen. Omdat we vanmiddag al een warme hap hebben gehad, halen we vanavond een paar belegde broodjes bij een speciaalzaak om de hoek van het hotel. Hieronder weer een paar foto's van deze dag, de Engelenbrug vanaf het kasteel, de Engelenburcht vanaf de brug, de Vierstromenfontein en het Pantheon van buitenaf gezien, het gat in de koepel en een altaarfoto, waarop nog net een mooie marmeren pilaar zichtbaar is.

vrijdag 1 april 2016

20ºC.   Het was veelal licht bewolkt vandaag, maar af en toe kwam de zon er wel door en de temperatuur was zeer aangenaam. Vandaag stond Vaticaanstad op ons programma. We hadden de wekker gezet omdat we niet te laat wilden komen voor onze afspraak met de Nederlandse gids, die ons daar doorheen zou loodsen. In tegenstelling tot wat we eerder bij het Colosseum meemaakten, hoefden we vandaag echter niet in de rij aan te sluiten maar konden we direct naar binnen en daarom waren we uiteindelijk veel te vroeg. Rond 5 voor 10 meldde de gids zich op de afgesproken plaats en ons gezelschap bestond verder maar uit 2 andere personen, dus het werd bijna een prive-rondleiding. We zijn eerst naar buiten gegaan voor een kijkje over de tuinen van het Vaticaan. Daar trakteerde de gids ons niet alleen op een koffie/cappuccino, maar ook op een €0,50 euromunt van Vaticaanstad. Zo eentje waarvoor, in de begintijd van de euro, door verzamelaars woekerprijzen werden betaald omdat ze zo zeldzaam waren. Terwijl wij zo aan de koffie zaten, vertelde zij ons, aan de hand van foto's, al wat we later in de Sixtijnse Kapel te zien zouden krijgen. In de kapel zelf kon ze die uitleg niet geven, omdat je daar wordt geacht om NIET te praten. Na de koffie zijn we dan door de musea gewandeld, terwijl we tekst en uitleg kregen over wat we daar allemaal tegen kwamen. 5 kilometer aan beelden en bustes, schilderijen, muur- en plafondschilderingen, fresco's en wandtapijten. Als laatste zaal van de musea, kwamen we dan uiteindelijk in de Sixtijnse Kapel met het beroemde en inderdaad schitterende plafond van Michelangelo. Foto's maken was er verboden en we werden voortdurend gemaand om stil te zijn. Vanuit de kapel zijn we ondergronds, langs de cryptes van overleden pausen (w.o. St. Petrus), gelopen om uiteindelijk midden in de St. Pieter uit te komen. Wat een immens groot gebouw is dat. De koepel is 138 meter hoog, dus de Utrechtse Domtoren past er ruim onder. In het midden is er een baldakijn, dat alleen bij bijzondere gebeurtenissen wordt gebruikt, maar er zijn maar liefst 43 altaren waarop diensten gehouden kunnen worden. In totaal zijn er 9.000 zitplaatsen in de basiliek, maar als de stoelen verwijderd worden kunnen er ongeveer 60.000 mensen in. Het plein kan ook nog eens 140.000 mensen herbergen. Het interieur van de basiliek is ontworpen door Bernini en de materialen zijn veelal afkomstig uit andere monumenten, die speciaal daarvoor zijn gesloopt. O.a. het Forum Romanum is voor een groot deel leeggeroofd vanwege het marmer, dat nodig was om de vloeren van de St. Pieter mee te bekleden. De aankomst op het plein betekende het einde van de rondleiding. We hadden nog wel terug de basiliek in gekund, maar we besloten om dat niet te doen. We hebben een broodje gegeten langs de kant van de weg en hebben daarna een bus gevonden, die ons via een omweg weer in de richting van het hotel bracht (hebben we mooi nog een stukje sightseeing Rome gehad). Op het Piazza Repubblica zijn we uitgestapt en hebben daar op een terrasje nog een wijntje gedronken, voordat we verder naar het hotel terug zijn gelopen. Hieronder weer een aantal foto's:

Zittend op het terras op Repubblica, hadden we uitzicht op een legervoertuig met 2 zwaarbewapende militairen, die daar de hele dag patrouille lopen. We hadden ze elders in de stad ook al gezien, maar gelukkig hebben ze tot nu toe nog niet in actie hoeven te komen. Het geeft wél aan, dat ook Rome in de ban van de terreur leeft. Een ander voorbeeld daarvan is, dat we al verschillende keren door detectiepoortjes hebben moeten lopen om gebouwen binnen te komen en onze tassen en jassen op een band moesten leggen, zodat ze doorgelicht konden worden. Het is jammer dat het zo moet, maar het geeft toch ook wel een gevoel van veiligheid, dus we nemen het ongemak maar op de koop toe.
Vanavond zijn we wezen eten bij "Da Giovanni", waar we al eerder waren geweest. De eerste keer was het eten lekker, maar deze keer was het taai en droog en de bediening slecht. De borden van de bij-gerechten werden al van onze tafel getrokken, terwijl we nog zaten te eten en in zijn haast heeft een ober daarbij een deel van de resterende salade-dressing over mijn shirt gemorst. Dat betekent dus "Dag Giovanni" want daar komen we niet meer.

zaterdag 2 april 2016

23ºC.   Een klein beetje sluierbewolking maakte dat de temperatuur niet al te hoog opliep. We zijn vandaag begonnen bij de Spaanse Trappen op het Piazza Spagna, maar i.p.v. de verwachte bloemenzee, die deze locatie normaal gesproken opfleurt, troffen we nu hekwerken en bouwmaterialen aan. Kennelijk moet er gerenoveerd worden en het is dan jammer voor ons, dat ze daar juist nu mee moesten beginnen, maar misschien had het ook iets te maken met de vernielingen door voetbalhooligans, eerder dit jaar. Onderaan de trap ligt een fontein in de vorm van een boot, de "Fontana della Barcaccia", die door Bernini is ontworpen naar aanleiding van een overstroming van de Tiber, waarbij het water tot deze plek omhoog zou zijn gekomen. Na een capuccino/americano op een terrasje zijn we, op weg naar de Trevi Fontein, een verkeerde weg ingeslagen en we hebben dan ook een flinke afstand extra moeten lopen voordat we uiteindelijk toch het beroemde pleintje vonden. Wat een pracht! Dit is (vinden wij) misschien wel de mooiste, maar toch zeker de witste fontein van Rome. En wat een drukte, maar dat hadden we van tevoren al via een internet-webcam gezien. We hebben er flink wat foto's gemaakt. Geluncht hebben we bij "Tadolini". Tegen de buitengevel van dit restaurant staat een onooglijk beeld met een lelijke kop, "Babuino" genaamd en binnen leek het wel een museum met nog veel meer beelden, hetgeen de "eetruimte" natuurlijk wel een stuk kleiner maakte. Wij hadden daar overigens weinig last van, want er kwam net een tafeltje vrij op het terras. Het eethuis ligt in een dure chique buurt met winkels van o.a. Prada, Gucci en Bulgari en dat merkten we ook aan de prijs van onze lunch, 2 salades met zalm en 2 wijn: € 39,00. Na de lunch zijn we de Via del Babuino uitgelopen en kwamen terecht op het Piazza del Popolo, weer zo'n prachtig plein met een obelisk in het midden en indrukwekkende gevels rondom, o.a. de Villa Borghese, waar we later nog naar toe zullen gaan en de kerk "Maria del Popolo", die van binnen mooier was, dan van buiten. Er zat ook een "Leonardo da Vinci Museum" aan het plein en daar zijn we ook nog naar binnen gelopen. Hier kreeg ik (Wal), voor het eerst, een 65+ korting van € 2,00. Van tevoren hadden we gehoord en gelezen, dat veel bezienswaardigheden en musea een ouderenkorting bieden, maar tot vanmiddag toe, had ik overal nul op request gekregen. Het museum viel trouwens wel wat tegen. Tijd voor een Italiaans ijsje. De middag was inmiddels al weer ver gevorderd en daarom hebben we de metro genomen naar Repubblica, waar we nog een wijntje hebben genomen op een terras. De wijn kost daar € 5,00 per glas, maar die worden dan wel behoorlijk gevuld en je krijgt er gratis een paar schaaltjes met chips en andere borrelhapjes bij. Na de wijn zijn we teruggekeerd naar het hotel voor de broodnodige rust. Natuurlijk hebben we weer de hele dag foto's gemaakt, maar we kunnen er elke dag maar een beperkt aantal in het logboek plaatsen: Achtereenvolgens de bootfontein Barcaccia, even de weg kwijt, 2x de Trevi-fontein, de lelijkerd Babuino en tenslotte de Italiaanse ijsjes.

zondag 3 april 2016

26ºC.   Alhoewel er ook vandaag weer een sluier voor de zon hing, was het toch een stuk warmer dan gisteren. We zijn vandaag naar Trastevere geweest, een Joodse volkswijk aan de overkant van de Tiber. We zijn daar begonnen op wat eigenlijk een wekelijks terugkerende vlooienmarkt voor moest stellen, maar wat een gewone markt bleek te zijn. We hadden het er daarom ook al vrij snel gezien en zijn verder de wijk in geslenterd. Maar wat een aangename verrassing: heel veel smalle, maar sfeervolle straatjes, met maar weinig voorbijrazend verkeer, veel groen, pleintjes met live-muziek en legio terrasjes, waar een hapje en een drankje maar een fractie kost van wat je er in de rest van de stad voor betaalt. Het was er wél druk, maar het was een gezellige drukte, niet van dat gejaagde, dat we de afgelopen dagen al zo vaak hebben gezien. We hebben het er dan ook vrij lang volgehouden en hebben er ook warm gegeten. De tafeltjes op het terras waar we zaten waren klein en stonden dicht op elkaar en zodoende konden we ook bij onze "buren" op tafel kijken (en zij bij ons). Naast ons zat een Engels stel met kinderen, zij dronk wijn, cola-light en water door elkaar heen en hij spoelde zijn wijn weg met bier. Ook had zij op haar bord een mix van patates frites met spaghetti. Of je dat soort combinaties allemaal straffeloos kunt verteren, dat weten we niet, maar het bedienend personeel vond het allemaal best, voor hen was het gewoon omzet natuurlijk en voor ons was het een grappig intermezzo tussen onze eigen gerechten door. We hebben ook nog een kerk bezocht, de Santa Maria di Trastevere. De dienst was net afgelopen en er kwam een ongelooflijke stroom mensen naar buiten, heel wat anders dan in Nederland, waar de kerken steeds leger worden. We mochten nog net even binnenwippen voor een kijkje en een foto, maar daarna ging de deur op slot. Hieronder weer een aantal foto's, van Trastevere natuurlijk,

maar ook van wat we onderweg nog allemaal tegenkwamen:

maandag 4 april 2016

28ºC.   Het was érg warm vandaag. Geen zuchtje wind en geen sluier voor de zon, dus de temperatuur liep hoog op. Volgens planning, zouden wij vandaag het park Villa Borghese bezoeken en daarnaast misschien nog wat bezienswaardigheden, die we eerder hadden gemist of overgeslagen. Na het ontbijt zijn we om de hoek op de bus gestapt, die ons zowat midden in het park afzette. Daar hebben we eerst maar eens koffie gedronken en vervolgens zijn we het park in gewandeld. Het was er best mooi met o.a. een grote vijver, waarin ook geroeid kon worden, veel kunstwerken, de beroemde "paraplubomen" en zoals we later ontdekten, ook een dierentuin. Gaandeweg gingen we steeds meer de vermoeienissen van de afgelopen dagen voelen en besloten daarom al vrij snel om, na de parkwandeling, geen andere activiteiten meer te ondernemen. Toen kwamen we echter de dierentuin tegen en het was nog vrij vroeg, dus toch maar tegen beter weten in, kaartjes gekocht. Daardoor liep onze wandeltocht weer zo'n 1,5 uur uit. De dierentuin viel ook nog eens een beetje tegen. Wij hadden het warm en de dieren waarschijnlijk ook, dus veel van hen hadden de beschutting van hun eigen hok gezocht of lagen onder de struiken te slapen. Bovendien is deze dierentuin niet heel erg open aangelegd, overal moest je via kleine kijkgaatjes of door de struiken heen kijken. Het laatste deel hebben we overgeslagen. We hebben nog geluncht net buiten de poorten en zijn toen op zoek gegaan naar een bushalte. Die konden we niet vinden, maar al lopende bleken we plotseling veel dichter bij ons hotel te zitten dan we dachten, dus hebben we maar onze laatste krachten aangesproken om lopend "thuis" te komen. Terwijl ik dit zit te schrijven is Lia ondertussen bezig om onze spulletjes weer bij elkaar te zoeken en in te pakken, want morgenochtend vertrekken we naar Florence. We hebben ook vandaag weer foto's gemaakt, in totaal hebben we er nu al meer dan 450, hieronder weer een selectie uit het park en daaronder uit de dierentuin:

Onze laatste activiteit in Rome bestond uit een lekkere maaltijd bij La Locanda de Bacco, waar we al eerder waren geweest en waar het ook nu weer heel goed was.

dinsdag 5 april 2016

27ºC.   Het was weer een mooie zonnige dag. Om 08:00 uur zijn we opgestaan, hebben daarna ontbeten en vervolgens de laatste spullen ingepakt. De receptionist van het Embassy heeft voor ons een taxi naar "Roma Termini" besteld en toen we buiten kwamen stond die al klaar. Op het station hebben we eerst maar koffie gedronken, want we waren veel te vroeg. Daarna wachten tot onze trein op het informatiebord verscheen. De trein kwam op tijd binnen op perron 9, maar vertrok uiteindelijk toch ongeveer 7 minuten te laat. Die tijd hadden we in Florence nog niet ingehaald, ondanks een gemiddelde snelheid van ongeveer 250km.p.u. Onderweg zaten we deze keer tegenover elkaar en er zat niemand naast ons, dus we hadden ruimte genoeg. We hebben wat gepuzzeld en buiten gekeken naar de groene heuvels van Toscane, voor zover dat mogelijk was tenminste, want we hebben ook tientallen kilometers door tunnels gereden. Na ongeveer 1,5 uur reden we om 12:30 uur het station "Firenze Santa Maria Novella" binnen en hebben ons van daaruit met een taxi naar hotel Donatello laten rijden. Onze kamer was ook hier weer niet op tijd klaar, maar na een kwartiertje konden we er toch in. We kijken uit op de binnentuin en de kamer lijkt wat gehorig, we hebben last van rumoerige jonge meiden (In Rome bij het laatste ontbijt ook al trouwens). Het hotel ziet er een stuk beter uit dan in Rome, maar we moeten nu wel betalen voor het kluisje en voor de WIFI en we mogen niet eten op de kamer en zelfs geen eigen gekocht flesje water in ons koelkastje bewaren. Maar ze kunnen de boom in hoor, laat ze eerst maar eens komen controleren. Ook onze stekkers pasten hier niet in de stopcontacten, maar we hebben van het hotel (gratis!!) een adapter gekregen. Die moeten we dan bij vertrek wel weer inleveren. Na het uitpakken van de koffers zijn we eerst maar eens een stukje gaan wandelen op zoek naar iets te eten, want het was inmiddels al 14:00 uur. Op ongeveer 100 meter van het hotel vonden we al een eethuisje, waar we broodjes hebben gegeten. Daarna zijn we verder gewandeld en hebben alvast een kijkje genomen in de Duomo-kerk "Santa Maria del Fiore", die van buiten veel mooier is dan aan de binnenkant. Met uitzondering van de fraai beschilderde koepel en mooie glas-in-lood ramen, vonden wij het een kale bedoening. Bij een andere ingang van de kerk stond een tientallen meters lange wachtrij, maar deze mensen zijn we in de kerk niet tegen gekomen. Die waren waarschijnlijk meer geïnteresseerd in het beklimmen van de koepel, dan in het bekijken van de kerk en wij vonden dat prima, want wij hoeven niet zo nodig hoog te klimmen en hebben ook een hekel aan wachtrijen. Onderweg terug naar het hotel hebben we nog even een terrasje gepakt voor een glas wijn. Terwijl wij daar zaten, verlieten net een paar andere mensen de tafel naast ons en lieten een volle asbak en lege koffiekopjes achter. De barman kwam naar buiten om het op te ruimen, maar hij leegde de asbak in een koffiekopje en nam dat mee naar binnen. Hopelijk hebben ze binnen in die tent wél een vaatwasser, want onwillekeurig kregen wij toch de neiging om te controleren hoe onze eigen glazen er uit zagen. Bah, wat een viezerik, daar gaan we niet meer zitten. Een aantal foto's van vandaag, achtereenvolgens ons hotel in Florence, een deel van de kerk met de koepel (Duomo) en met de klokkentoren, de beschilderde binnenkant van de koepel en de bronzen deuren van het Battisterio (de doopkapel).

woensdag 6 april 2016

27ºC.   Het was weer zonnig en warm vandaag.

Eerst even wat informatie over het hotel: Onze kamer lijkt wel een beetje op een klein museumpje met zijn bewerkte plafond en chique gordijnen. Bij het ontbijt werden we vanmorgen niet verwelkomd met "bon giorno", maar met "goede morgen". De eigenaars van dit hotel zijn Nederlands, wij wisten dat eigenlijk al wel, maar niet dat ze ook zelf aan de receptie en in de eetzaal zouden werken. Hoe zij konden zien dat wij Nederlanders zijn, dat weten we niet, het staat natuurlijk wel in hun boeken, maar niet op onze neuzen (of wel??). Hoe dan ook, het ontbijt zag er ook wat Nederlandser uit dan in Rome, er lag nu bruin brood en ham en kaas en er waren eieren. Ook was er muesli en betere jus d'orange dan het slappe spul in Rome. Verder nog steeds ook de zoetigheden voor de Italiaanse gasten. De strenge huisregels leveren niet echt een probleem op, weliswaar hangen overal in het hotel lijstjes met wat wél en wat niet mag, maar niemand controleert iets, dus trekt ook niemand er zich wat van aan. De hordes met luidruchtige jongelui lijken weer vertrokken te zijn, we zagen er vanmorgen al een aantal richting uitgang vertrekken en daarmee is het een stuk rustiger geworden.

We zijn vanmorgen na het ontbijt eerst naar het station gewandeld, om te kijken of er bagagekluizen zijn. Onze trein vertrekt a.s. maandag pas rond 22:00 uur en we moeten 's morgens al rond 11:00 uur onze hotelkamer verlaten, dus die periode moeten we zien te overbruggen, zonder de hele dag met koffers en tassen te hoeven sjouwen. De bewaring op het station zou ons ongeveer € 36,00 gaan kosten. Het hotel wil ze ook tijdelijk opslaan en dat kost ons maar € 10,00. We moeten dan 's avonds wél nog op en neer naar het hotel om onze koffers op te halen, maar of we nu 's morgens die taxi nemen of 's avonds dat maakt niet uit, dus de keuze hadden we snel gemaakt. Vanaf het station, is het niet ver naar de "Santa Maria Novella". Een mooie kerk, erg groot, maar ook met een museum en een binnentuin. We hebben er dan ook weer een aantal mooie foto's gemaakt. Na het kerkbezoek hebben we eerst koffie gedronken op het plein en daarna zijn we een zijstraat ingeslagen op weg naar de oudste apotheek van Europa, ongeveer 800 jaar geleden gesticht door Dominicaner monniken. Die was echter (voorgoed?) gesloten. Misschien komen we er later in de week nog een keer in de buurt, maar het zag er nu in ieder geval niet naar uit of het nog geopend zou worden. We hadden daarom extra tijd over en besloten daarom om wat van ons latere programma naar voren te halen. Omdat het weer vandaag zo mooi was, zijn we naar het Piazzale Michelangelo gegaan. Dat is een pleintje op een heuvel, hoog boven Florence, waar je een kopie van het beeld "David" kunt bewonderen, maar waar de meeste bezoekers vooral komen voor het uitzicht over de stad. De bus erheen, deed er 20 minuten over en terug ongeveer een half uur, maar beide routes gingen nogal via omwegen, dus we hebben ook nog iets van de stad gezien. Boven hebben we geluncht en natuurlijk foto's gemaakt (zie hieronder). Op de 4e foto van links zie je de Boboli-Tuinen. Van boven af zien ze er schitterend uit en ze stonden ook op ons programma voor later deze week, maar nu we gezien hebben hoe steil ze tegen de heuvel aanliggen, hebben we toch maar besloten om ze aan ons voorbij te laten gaan, want als je daar de hele dag op en af moet klimmen, dan zijn we 's avonds waarschijnlijk helemaal total-loss. Tenslotte zijn wij inmiddels ook allebei al 60+. Vanavond hebben we gegeten bij visrestaurant "Lobs". Het eten was er heerlijk en tot onze verrassing kregen we vooraf een prosecco en na afloop een limoncello, allebei van het huis.

donderdag 7 april 2016

25ºC.   Het wordt eentonig, maar vandaag hadden we wéér schitterend weer, een lichte bewolking maakte het net iets minder warm dan gisteren. Voor morgen wordt er een (korte) weersomslag verwacht met bewolking en regen, we wachten het af. Hierboven schreven we dat we een hoop jongelui, met hun koffers naar de uitgang zagen gaan, maar dat ze nog niet allemaal vertrokken zijn, dat merkten we gisterenavond al, toen we noodgedwongen het raam van onze kamer moesten sluiten vanwege het lawaai in de hoteltuin. In de ontbijtzaal werden we vanmorgen onaangenaam verrast door weer zo'n meute, die een hoop herrie maken, de doorgangen tussen de tafels versperren en met hun ellebogen werken bij het buffet en de koffie-automaat. Het was zo erg, dat we rechtsomkeert hebben gemaakt en een half uur later terug zijn gekomen, toen was het gelukkig wat rustiger geworden. Na het ontbijt hebben we de "Galleria dell'Accademia" bezocht. Dat is een van de bekendste musea van Florence en dat vooral vanwege de aanwezigheid van de originele, door Michelangelo gebeeldhouwde marmeren "David". Het is daar altijd erg druk en het duurde dan ook ongeveer een half uur voordat we binnen waren. Naast het David-beeld waren er natuurlijk nog veel meer beelden te zien en daarnaast ook veel schilderijen met vooral religieuze onderwerpen én er waren ook een paar zalen met antieke muziekinstrumenten. Na de Accademia hebben we eerst koffie gedronken op het nabijgelegen Piazza San Marco en zijn daarna binnengelopen bij het Museo Archeologico, waar vooral Etruskische, Grieks/Romeinse en Egyptische archeologolische vondsten worden tentoongesteld. Dit is een mooi moment om een groot verschil aan te duiden tussen Rome en Florence. Hier in Florence heb je heel veel mooie en grote musea, waarin je veel bekende en indrukwekkende kunstschatten kunt bekijken. Buiten op straat is er niet veel meer te zien, dan in een willekeurige andere stad. Rome daarentegen is een museum op zich, daar zie je in bijna elke straat of op elk plein wel beelden en prachtige fonteinen, ook heel veel mooie oude gebouwen of ruïnes uit de Romeinse tijd. Hier is dat toch veel minder het geval, een aantal kerkgevels zijn zeker de moeite waard, maar wil je de echt mooie dingen zien, dan moet je ergens naar binnen. Na onze museumbezoeken hebben we een late lunch genomen, en zijn daarna op een bankje in het park neergestreken, waar we wat hebben gelezen en gepuzzeld. Daarna hebben we ook nog een wijntje gedronken in de hoteltuin. De 6 foto's uit de bovenste rij hieronder komen uit de "Accademia", daaronder 5 foto's uit het "Archeologico" en 1 uit het parkje tegenover ons hotel.

Vanavond hebben we gegeten bij restaurant "L'Imperatore" op het terrasje in een drukke straat, en we hebben voor de verandering het voorgerecht eens overgeslagen en een toetje genomen. Het smaakte weer erg lekker, maar ik moet er bij vertellen, dat we hier in Florence overal al goed hebben gegeten. Een opvallend verschil met Nederland is, dat je hier in Italië overal je bijgerechten zoals aardappelen en groenten apart moet bestellen en ook apart moet betalen, anders krijg je alleen vlees of vis op je bord en anders niets. Ook moet je soms extra betalen voor het gebruik van het bestek en servies, maar ondanks al die extra's is het eten hier toch niet duurder dan in Nederland.

vrijdag 8 april 2016

18ºC.   Het moest er een keer van komen en het was ook al aangekondigd, vandaag heeft het de hele dag licht geregend en de temperatuur is daarbij gevoelig gezakt, maar altijd nog een stuk beter dan in Nederland. Zelf hebben wij niet al te veel last gehad van de regen. We hebben vanmorgen de bus gepakt naar het "Palazzo Pitti". Daar zijn we niet binnen geweest (misschien later nog), maar zijn van daaruit via de beroemde brug "Ponte Vecchio" (met de vele juwelierswinkeltjes) naar de "Galleria degli Uffizi" gewandeld, waar we een groot deel van de dag hebben doorgebracht. Gisteren noemden wij de "Academia" als een van de bekendste musea van Florence, het "Uffizi" is een andere grote trekpleister. Het lijkt nog een stuk groter (we hebben maar liefst 83 zalen doorgeworsteld) en de nadruk ligt wat meer op de schilderijen. Het valt ons op, dat ook hier de werken van Italiaanse herkomst veelal een religieus onderwerp hebben. Vooral het aantal "Madonna's met Kind" dat we vandaag hebben gezien is vrijwel niet meer te tellen. Gelukkig hebben we ook werken van buitenlandse meesters gezien die over het algemeen een wat wereldser beeld tonen. Zo hangen er o.a. schilderijen van Rembrandt, Steen en Rubens. Nog even ook iets over de beelden: We hebben de afgelopen dagen, zowel in Rome als in Florence héél veel beelden gezien en veruit de meesten daarvan tonen naakte mannenlijven, dus het aantal piemels dat aan onze blikken voorbij is getrokken, valt ook vrijwel niet meer te tellen. Genoeg over de kunstwerken en nog even verder over het tellen: Voordat we bij het Uffizi naar binnen konden, hebben we iets meer dan een uur in de rij gestaan en vlak voor ons stond een verliefd stelletje dat elkaar tijdens de wachttijd 21x heeft gezoend en 16x op de foto heeft gezet. Na afloop van ons museumbezoek hebben we op het Piazza della Signoria nog een aantal foto's gemaakt, o.a. van de Neptunusfontein en het Palazzo Vecchio, en zijn daarna weer op de bus gestapt tot vlak bij ons hotel. Over het hotel gesproken: Vanmorgen bij het ontbijt was er voor ons een tafel gereserveerd. De eigenares van het hotel had dat zo voor ons en voor sommige andere gasten van het hotel geregeld, omdat zij al een paar dagen achtereen hoopjes problemen heeft gehad met de groepen jongeren, die zich niet weten te gedragen en met hun begeleiders, die gemaakte afspraken aan hun laars lappen.

Nog een paar wetenswaardigheden: 1. Elke dag worden wij hier op straat aangeklampt door mensen die ons selfie-sticks en andere rommel willen verkopen. Vandaag waren alle selfie-sticks verdwenen en had iedereen paraplu's in de aanbieding (Action kwaliteit voor veel te veel geld). Gelukkig hoefden wij daar niet op in te gaan want, omdat wij gewend zijn aan weersveranderingen, hadden wij ook regenjacks in onze bagage en die kwamen vandaag goed van pas. 2. Elke dag zien wij hier in Florence (in Rome ook) duizenden scooters rondrijden. In deze drukte en de smalle straatjes is dat natuurlijk een ideaal vervoermiddel en volgens ons is de scooter-rage ooit ook vanuit Italië naar Nederland overgewaaid, wij herinneren ons in ieder geval nog de Vespa-Ciao. Hoe dan ook, omdat er zoveel scooters rondrijden zijn er overal ook speciale scooter-parkeerplaatsen. Hieronder een plaatje daarvan. Verder 2 foto's van de Ponte Vecchio en 1 van het Uffizi-gebouw. Daaronder nog 6 foto's van kunstwerken uit het museum.

Vanavond hadden we zin om Chinees te eten en we hadden een restaurant gevonden: "Zhong Ya". Het bleek echter niet Chinees maar Koreaans te zijn. De maaltijd was heerlijk pikant en niet duur. Het ligt in de Via Faenza, een smal zijstraatje van de weg die ons hotel met het stationsplein verbindt. In dat kleine gezellige straatje vind je het ene eethuis na het andere, al dan niet met een terrasje op het smalle stoepje, maar allemaal erg goed en betaalbaar. Dit is echt een aanrader.

zaterdag 9 april 2016

18ºC.   Het weer had vandaag 2 gezichten. Vanmorgen scheen de zon en was het naar schatting wel zo'n 22ºC, in de loop van de middag kreeg de bewolking de overhand en werd het een heel stuk frisser. We konden vanmorgen niet in de ontbijtzaal, het zat er helemaal vol. De eigenares van het hotel vroeg ons of we a.u.b. over een kwartiertje terug wilden komen en wij zijn niet moeilijk, dus zijn we nog even terug naar onze kamer gegaan. Na ongeveer een kwartier ging de telefoon en werd ons door de receptionist medegedeeld, dat de eetzaal weer grotendeels vrij was. In de tussentijd was er weer een tafel voor ons gereserveerd zodat we nu wel direct konden ontbijten. Ondertussen hebben we naar het gedrag van 2 achtergebleven jongelui zitten te kijken en we snappen helemaal dat het hotel hier problemen mee heeft. Ze laden hun borden vol met van alles en nog wat, nemen overal één hapje van en laten de rest liggen. Toen ze opstonden, lieten ze 4 aangesneden pannekoeken, 3 halve croissants, een aantal crackers, een halve schaal muesli met melk en een vol glas jus d'orange achter, plus nog de nodige andere rotzooi. Na het ontbijt hebben we de bus gepakt naar de overkant van de Arno. Daar hebben we eerst een bakkie gedaan (Eindelijk kreeg Lia een cappuccino met een mooie tekening op de schuimlaag, zie de foto linksonder) en zijn vervolgens naar "La Specola" gegaan, dat is een zoölogisch museum. We hebben er ongeveer 30 zalen en zaaltjes doorlopen met opgezette dieren in alle soorten en maten, vooral de vogelafdeling was indrukwekkend groot. Daarna waren er nog een aantal zalen met menselijke lichamen en lichaamsdelen, maar van veel daarvan kon je wel zien dat het van plastic was. Dat viel gewoon tegen. Na het museum hebben we eerst geluncht met broodjes verse (rauwe) tonijn. Toen moesten we een besluit nemen, hoe we verder zouden gaan. Het weer was inmiddels omgeslagen, het was koud geworden en er dreven dreigende wolken over de stad. Omdat we vanmorgen zonder jassen weg waren gegaan, hebben we maar besloten om de bus terug naar het hotel te nemen. Die reed met een flinke omweg omdat er een (ons verder onbekende) manifestatie in de stad gaande was en daardoor hebben we weer een stuk van Florence gezien, waar je als toerist eigenlijk weinig te zoeken hebt. Wat wél leuk was, is dat we vanuit de rijdende bus 2 watervallen in de Arno hebben gezien. Geen Niagara hoor, bij beide valt het water ongeveer 1 meter naar beneden. Over de voorlaatste van de dierenfoto's valt nog iets te vertellen: degenen die denken dat alle saurussen zijn uitgestorven hebben het mis, want deze Clamidosaurus komt nog voor in Nieuw Guinea.

Vanavond hebben we voor de 2e keer gegeten bij "L'Imperatore". We konden deze keer niet buiten zitten omdat er toch nog wat regen is gevallen. Als het weerbericht een beetje klopt, dan is dit wel de laatste bui geweest die wij hier in Italië gaan meemaken. Het eten was overigens weer prima, ik heb mijn eerste pizza op: een "frutti di mare". Teruggekeerd in het hotel constateren we, dat de jeugd op de trappen zit en in de gangen rondhangt. Hopelijk maken ze vanavond niet te veel lawaai.

zondag 10 april 2016

22ºC.   Op de dag dat onze dochter Wendy haar 38e verjaardag viert, hebben wij na 2 regenachtige dagen, weer een mooie zonnige dag achter de rug. Het was vanmorgen opvallend rustig in het hotel en in de ontbijtzaal. Dat lag waarschijnlijk aan het feit, dat de jeugd op dat moment gepakt en gezakt buiten op de bus stond te wachten. Daar zijn we mooi van af. We zijn vandaag niet direct na het ontbijt op pad gegaan omdat we een face-time verbinding met de jarige job hadden ingepland. Tijdens dat contact hebben wij gehoord dat het vandaag in Nederland ook behoorlijk goed weer was en zo krijgt iedereen wat hij/zij verdient. Rond een uur of half 12 zijn we dan toch de stad in gegaan en ons eerste doel betrof de oudste apotheek van Europa, tevens museum. We waren hier al eerder naar toe gegaan, maar dachten toen dat het gesloten was. Dat blijkt nu niet zo te zijn, maar wij stonden voor de verkeerde deur, omdat het 20 meter verderop ligt. Wij werden op het verkeerde been gezet, doordat het huisnummer 16 in een en dezelfde straat 2x voorkomt. Toen we binnenkwamen rook het er heerlijk naar zeep en andere geurtjes. Naar het schijnt is prinses Beatrix hier een vaste klant, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. Daarna zijn we naar het Battisterio gegaan, de doopkapel van de Duomo-kerk "Santa Maria del Fiori". Eenmaal daar aangekomen, hadden we echter toch geen zin om achter in de rij aan te sluiten voor een ruimte van misschien iets meer dan 50m². Onze volgende bestemming was de kerk Santa Croche, waarin zich o.a. de graftombes van Michelangelo Buonarotti en Gallileo Gallilei bevinden. De openingstijden klopten niet helemaal met wat wij erover hadden gelezen, maar de wachttijd hebben we benut voor een sandwich aan de overkant van de straat, want we waren ongemerkt de lunchtijd al gepasseerd. Toen de deuren uiteindelijk werden geopend, waren we zo binnen en hebben ongeveer een uur doorgebracht in de kerk en het aangrenzende museum(pje). Daarna hebben we de bus gepakt naar het Piazza di San Marco, waar we nog een wijntje hebben genuttigd op een terras, alvorens terug te wandelen naar het hotel. Terwijl ik dit zit te schrijven, is Lia alvast begonnen met het inpakken van de eerste koffer, want morgen eindigt ons verblijf in Italië. Eerlijk gezegd vinden we het niet erg dat het einde in zicht komt, want een stedenvakantie van 2 weken is toch wel erg vermoeiend en we zijn ook heel benieuwd hoe het thuis met onze katten is gegaan, die we al die tijd aan de zorg van Wendy en Tiny hebben overgelaten (nu alvast bedankt allebei). Natuurlijk hebben we ook vandaag weer foto's gemaakt. We zijn inmiddels de grens van 800 gepasseerd en hebben er hieronder weer 6 geplaatst: het apotheekmuseum, 3x de kerk Santa Croche, het borstbeeld van Michelangelo, dat bovenop zijn graftombe staat en, last but not least, een dame aan de wijn.

Vanavond hebben we gegeten bij "Royal India". De gerechten die Indiase restaurants serveren smaken overal ter wereld hetzelfde, daar kun je je geen buil aan vallen en dat deden we dan ook niet. Het was lekker.

maandag 11 april 2016

23ºC.   Onze laatste dag in Italië was weer een zonnige dag. We hadden een probleem, wat iedereen wel eens heeft meegemaakt op de laatste vakantiedag. We moesten om 11:00 uur onze hotelkamer verlaten, maar onze trein zou pas om 22:15 uur vertrekken. Met het hotel hebben we kunnen regelen, dat onze bagage daar in bewaring kon blijven, dus daar waren we voorlopig even van af, maar dan moeten we ook nog de dag door zien te brengen. Op het Piazza San Marco was nog een kerk, waar we even binnen zijn gewipt, maar foto's wilden we daar niet meer maken, want die hebben we er inmiddels wel genoeg. Het was ook geen bijzonder mooie kerk, dus we waren zo weer buiten. Koffie gedronken op een terrasje en daarna naar het Palazzo Vecchio, waar we het museum bezocht hebben, maar de daar tentoongestelde kunst was veelal toch vergelijkbaar met wat we elders ook allemaal al hadden gezien, dus ook daar gingen we het geen uren volhouden. We hebben nog wel in het museum geluncht en terwijl wij daar zaten met onze koffie en broodjes werden er tientallen bloemstukken binnengebracht, zo groot dat ze door 2 mensen gedragen moesten worden en ook hebben we een enorme bruidstaart voorbij zien komen. Op de eerste verdieping van het gebouw hadden wij een grote zaal gezien, waar men bezig was met tafels te dekken, dus er zal wel een bruiloft van een rijke Florentijn op het programma hebben gestaan. Een extra probleem voor de leveranciers was, dat blijkbaar de lift te klein was, want alle bloemstukken én de taart zijn via de trap naar boven gebracht. Na de lunch zijn we weer verder gewandeld, ons afvragend wat we verder nog konden gaan doen. Het Bargello museum misschien? Volgens een aantal boekjes zouden daar de originele bronzen deuren van het Battisterio tentoongesteld staan. Maar helaas, als ze daar al waren, dan stonden ze misschien in een opslagruimte want wij hebben ze in ieder geval niet gezien. Toch waren we blij, dat we dit museum op de valreep nog hebben meegepakt, want ze toonden er ook andere dingen dan beelden en schilderijen, zo was er een afdeling met porselein en ook een met wapenuitrustingen. De vermoeidheid begon ons steeds meer parten te spelen en daardoor waren we toch weer sneller buiten, dan we verwacht hadden. Ondanks die vermoeidheid zijn we toch nog even naar de Arno geslenterd en hebben daar in de buurt nog een lekker Italiaans ijsje genuttigd. Daarna zijn we teruggekeerd naar het hotel, waar we de rest van de middag in de lounge en buiten op een bankje in het park hebben gezeten. We waren doodop. We hebben al vroeg gegeten bij "Il Giardino de Barbano" en hebben daarna de bagage opgehaald bij het hotel en de receptionist een taxi laten bellen, die ons naar het station heeft gebracht.
Nu werd het wachten tot onze trein met het nummer 484 naar München op het informatiebord verscheen, maar die kwam maar niet. Wél andere latere treinen, dus zijn we maar eens navraag gaan doen. Toen bleek dat wij een heel ander treinnummer en bestemming moesten nemen: nummer 234 naar Wenen/Monaco, en Monaco is blijkbaar de Italiaanse naam voor München, dus we zouden toch niet richting Monte Carlo rijden, maar wel richting Venetië en Wenen en in Bologna zou ons deel van de trein aan een andere locomotief gekoppeld worden, die dan pas het nummer 484 zou krijgen om uiteindelijk, gelukkig voor ons, toch de goede richting op te rijden. Maar wat een gedoe. Die informatievoorziening in Italië is echt een ramp, dat hebben we keer op keer ervaren. De een stuurt je linksaf, de ander rechtsaf, maar uiteindelijk blijk je dan toch gewoon rechtdoor te moeten. De trein is met 20 minuten vertraging vertrokken. Ter afsluiting, hieronder nog een paar plaatjes van de stad Florence:

dinsdag 12 april 2016

10ºC.    17ºC.   Vanmorgen zagen we vanuit de trein dat het regende in München. In de stationshal, waar we ruim een uur moesten wachten, was het vrij koud. Later op de dag, ongeveer vanaf het moment dat we Frankfurt passeerden, brak het wolkendek open en kwam de zon er doorheen. Datzelfde weertype hebben we verder tot thuis toe vastgehouden. Vooral het eerste deel van de thuisreis was niet echt iets waar we met plezier aan terugdenken. Het was weer zo'n oude trein met donkere couchettes. De bedden staan (hangen) dwars in de trein en alnaargelang er een bocht naar links of naar rechts genomen wordt, lig je de ene keer met je hoofd lager dan met je voeten en de andere keer weer hoger. Elke wissel voel je als een soort turbulentie en optrekken en afremmen gaat met horten en stoten. Kortom, we hebben geen oog dichtgedaan en meteen besloten, dat we hierna nooit meer met een slaaptrein willen reizen. We hebben wel weer een ontbijt gehad, koffie/thee en een paar broodjes. Om 06:30 uur waren we in München en daar hebben we wat koeken gekocht om onderweg in de trein te nuttigen. De ICE-trein arriveerde al om 07:05 uur, maar de deuren gingen pas om 07:35 uur voor ons open en we zijn op tijd (07:55 uur) vertrokken. We hebben het grootste gedeelte van deze rit liggen slapen. Na ongeveer 5 uur kwamen we aan in Duisburg, waar we aan een overstaptijd van een half uur ruim genoeg hadden, omdat we maar het perron hoefden over te steken. In Utrecht hebben we de bus naar huis genomen en konden om 16:00 uur de huisdeursleutel omdraaien en onze katten begroeten.

woensdag 13 april 2016

Wat hebben we heerlijk geslapen vannacht !!!

Reageren op het weblog is niet meer mogelijk.

Via Facebook hebben we een aantal reacties ontvangen, maar niet via het weblogformulier. Die mogelijkheid is nu ook afgesloten. Bedankt voor jullie belangstelling.